utorok 10. februára 2015

Ničoho sa neboj (Lisa Gardnerová)

Originálny názov - Fear nothing
Séria - Detektívka D.D. Warrenová
Diel - 7/7
Vydavateľstvo - Ikar
Rok vydania - 2014
Väzba - hardcover
Počet strán - 464

Anotácia
Som doktorka Adeline Glenová.
Pre svoju genetickú dispozíciu necítim bolesť.
Nikdy som ju necítila. A nikdy nebudem.
Bostonská detektívka D. D. Warrenová prišla po zotmení na miesto činu. Začula praskanie podlahy, tichú uspávanku... Viac si nepamätá. Neskôr sa dozvie, že sa jej podarilo vypáliť zo služobnej zbrane. Je vážne zranená, trpí obrovskými bolesťami, nehýbe ľavou rukou a nemôže sa vrátiť do práce, ktorú miluje.
Moja sestra je Shana Dayová, smutne preslávená vrahyňa, ktorá prvý raz vraždila ako štrnásťročná. Dostala doživotný trest, za tridsať rokov vo väzení však zabila viac ľudí, než keď bola na slobode.
O šesť týždňov nájdu ďalšiu ženu, zavraždenú vo vlastnej posteli. V izbe sú rovnaké rekvizity ako na mieste predošlej vraždy: fľaša šampanského a červená ruža. Jediná osoba, ktorá sa možno ocitla v blízkosti „vraha s ružou“, je detektívka D. D. Warrenová. Tá však ešte vždy nevládze vziať na ruky svoje dieťa, nabiť zbraň ani si spomenúť na jediný detail z noci, pre ktorú môže toľko stratiť.
Naším otcom bol Harry Day, povestný sériový vrah, ktorý dobrovoľne odišiel zo sveta pred štyridsiatimi rokmi. Lenže vrah s ružou vie o ňom všeličo, čo by vedieť nemal. Sestra tvrdí, že ho pomôže zneškodniť a ochráni ma. Lenže sama skutočnosť, že necítim bolesť, ešte neznamená, že mi nemôže ublížiť vlastná rodina.
D. D. sa ešte nevrátila do práce, ale je znova na love. Lebo vrah s ružou sa nezameriava len na osamelé ženy, ohrozuje aj samu detektívku a vyhliadol si novú obeť. D. D. vie, že existuje iba jediný spôsob, ako ho dostať:
Ničoho sa nebáť.

***

Myslím, že to spôsobil Nesbo a jeho Spasiteľ, že ma začali baviť podobné knihy. Navyše o tejto autorke som počula veľa chváľ, námet vyzeral naozaj zaujímavo, tak som bola zvedavá. 
Taktiež (podobne ako Nesbov Harry Hole) na seba jednotlivé diely nenadväzujú, takže je úplne jedno čím začnete (ale vzhľadom k tomu, že u nás je vydaná tuším len dvojka, päťka a sedmička...) a to, že je to vlastne posledný diel sedemdielnej série som nepociťovala. Nechýbalo mi z minulých dielov nič. Pokiaľ vás kniha zaujala, kľudne sa do nej pustite aj bez čítania minulých častí.


Adeline ma nezaujala ani veľmi svojou osobnosťou ako skôr jej schopnosťou necítiť bolesť. Ono tam bolo vlastne napísané, že to nie je bohviečo, predsa len by ste kvôli tomu nevedeli, že nejaké tie zdravotné ťažkosti máte, kým nebude neskoro. Ale niekedy by som to kľudne brala, pretože by som nemusela zažívať migrény, bolesti žalúdka a podobne. 
Detektívka Warrenová bola typom človeka, ktorého celý svet sa točí okolo práce a keď ju z nejakého dôvodu nemôže vykonávať, tak si konečne oddýchne a pekne pospí. Ako ja. tak hľadá spôsoby, ako ignorovať nariadenia a venovať sa jej aj tak. Niekedy to bolo otravné, ale na druhej strane práve nevzdávanie sa a prekonávanie prekážok z nej spravilo tak dobrého detektíva. 


Táto kniha je... ehm, inak. V tejto knihe nájdete veľa zaujímavého vyšetrovania, brutálnych vrážd a vraha s desivým, brutálnym, ale zaujímavým a originálnym spôsobom vraždenia. Rozhodne to nie je kniha pre slabé povahy, autorka opismi nešetrila a poriadne si vychutnala opisovanie vrážd, teda vlastne mŕtvol a celého miesta činu. Naozaj nepreháňam. Čitateľ potrebuje silný žalúdok, aby zvládal čítať o tom, ako má obeť stiahnutú kožu z tela, po presných pásikoch.... Povedzme, že na tom mieste činu by ste naozaj nechceli byť. Pokiaľ nie ste totálny psychopat. A to nie som ani ja.
Čiže kniha mala byť dobrá. Dosť dobrá. A asi bola. Ale nie pre mňa. Nejde o to, že by som to nevedela oceniť, ale túto knihu som mala rozčítanú mesiac. Mesiac! Nevedela som sa do toho začítať, dokopať sa k tomu. Vždy som si našla radšej inú knihu, ktorej sa budem venovať. Vôbec som na knihu nemala chuť a nebyť toho, že je to recenzák, tak by som to vzdala už pred mesiacom. A možno sa k tomu vrátila inokedy. Alebo nie. Takto som si ju totiž absolútne neužila. 

Táto kniha je jedným z naozaj výnimočných prípadov, kedy si naozaj netrúfam knihu ohviezdičkovať. Teda ohodnotiť TARDIS. Pretože z objektívneho hľadiska tá kniha bola dosť dobrá. Zo subjektívneho... no, veď viete. 

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Vy si ju môžete objednať TU

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.