utorok 4. júla 2017

Krásna temná rozprávka | Netvor je zver

Autor – Peternelle van Arsdale
Originálny názov – The Beast is an animal
Vydavateľstvo – Slovart
Rok vydania – 2017
Počet strán - 360
Hodnotenie na Goodreads – 3,61/ 830

Anotácia
Alys mala sedem rokov, keď sa zjavili požieračky duší. Spolu s ostatnými deťmi ju zachránili a zverili do rúk pobožným dedinčanom v neďalekej osade. Po ôsmich rokoch života v strachu sa v Alys niečo zlomí. Cíti, že má niečo spoločné s požieračkami duší, a možno aj s Netvorom, čo obýva okolité lesy. No na duši ju ťaží zvláštny dar, o ktorom nemôže nikomu povedať - okamžite by ju označili za bosorku a upálili. Mladé dievča však dychtí po slobode.
Po rodinnom nešťastí, sa ocitne uprostred toho najtemnejšieho lesa a spomína na detské rýmovačky, ktoré ju varovali pred Netvorom. V lese jej ale hrozí nebezpečenstvo nie len z temných zákutí... ale aj z hĺbky jej srdca i duše. Ani Netvor, ani Alys totiž nie sú tým, za čo ich ostatní považujú.

***

Čo som vedela o tejto knihe predtým, než som sa do nej pustila? Že to má byť taká temná rozprávka a autorka sa inšpirovala atmosférou rozprávok bratov Grimmovcov. A že ju prekladala blogerka Luu. A keďže som chytrá, vedela som si domyslieť, že tam asi bude nejaký netvor. Nepýtajte sa, ako som na to prišla.
Každopádne po tom, čo sa objavilo dosť pozitívnych ohlasov som začala byť fakt zvedavá a dopadlo to nad moje očakávania.

Kniha začína prológom a je to jeden z najlepších prológov, čo som kedy čítala. Pravdepodobne najlepšia časť celej knihy. Ale len o kúsok, lebo aj zvyšok bol skvelý. Už od začiatku som videla, že je kniha fantastický napísaná, je tam perfektne vybudovaná atmosféra. Temná a strašidelná, ale zároveň nebola nejako desivá a hororová. Bolo to tak akurát. A ja som mala v hlave po celú dobu slovo rozprávka. Hlavne kvôli neprirodzeným prvkom a dobru zo zlom. Väčšina charakterov mala jasne stanovenú hranicu medzi dobrom a zlom vo svojom vnímaní sveta. A predsa postavy neboli čiernobiele.

Alys má na začiatku knihy sedem rokov, ale tým sa nedajte odradiť. Na svoj vek je veľmi vyspelá a proste skvelá. Zaujímavou postavou bola aj Mama. Neznášala som ale fungovanie spoločnosti. Patriarchálna spoločnosť a náboženský fanatizmus. Vo viacerých aspektoch mi to pripomínalo knihu Posvátne lži Minnow Bly, aj keď teda príbeh bol o niečom inom.
A ešte jedna vec sa mi fakt nepáčila. Čo je skôr moja vina, než autorky, lebo som cvok, ale prečo sa taká otrasná postava musela volať Rhys?! Existuje toľko mien na svete a zrovna Rhys to vyhrá. Ak chcelo niekedy zbytočne zmeniť meno nejakej postavy v preklade, je to zrovna teraz.
A liezol mi na nervy less (akože les). Zato sa mi veľmi páčilo ako veľkú úlohu v príbehu zohrávala príroda. A celkovo to prepojenie s požieračkami duší.
Kniha sa číta veľmi rýchlo a ľahko, bolo to veľmi pútavé a unikátne, a je to rozhodne jedno z najväčších knižných prekvapení pre mňa. Ak nie aj najväčšie. Čo je veľmi príjemná zmena po toľkých sklamaniach. Autorka knihu v mojom rozhovore opísala knihu ako temnú, desivú, napínavú, ale zároveň krásnu. So všetkým môžem súhlasiť a rozhodne odporúčam! Veľmi vydarený debut a teším sa na ďalšiu knihu od autorky.


Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Môžete si ju objednať napríklad TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.