sobota 23. mája 2015

Girl online: Láska blogerská (Zoe Sugg)

Originálny názov - Girl online
Séria - Girl online
Diel - 1/2
Vydavateľstvo - Slovart
Rok vydania - 2015
Väzba - hardcover
Počet strán - 288

Anotácia
Najznámejšia britská youtuberka Zoella prichádza s kožou na trh... teda knihou :) 
Jej prvotina je príbehom dospievania a prvej veľkej lásky obyčajnej baby v súčasnom predigitalizovanom svete. Penny bloguje pod supertajným nickom GirlOnline o všetkom, čo ju trápi, o priateľstve, o chlapcoch, o škole, o svojej šialenej rodine, a dokonca aj o záchvatoch paniky. Keď sa Penny strápni na školskom predstavení a video zahltí Facebook aj YouTube, akoby zázrakom jej rodičia prijmú pracovnú ponuku, vďaka ktorej strávia Vianoce v ďalekom New Yorku. Tam stretáva pekného Noaha s gitarou prevesenou cez chrbát. Penny sa zrazu zamiluje až po uši a na svojom blogu zachytáva každý okamih strávený s „brooklynským chalanom". Lenže aj Noah pred ňou skrýva jedno tajomstvo. A keď sa to tajomstvo prevalí, ohrozí nielen Penninu anonymitu na blogu, ale aj jej najbližších priateľov.

***

Táto kniha ma vlastne nikdy veľmi nelákala a keď mi v zime bol povedaný celý obsah, tak nejako som tušila, že to fakt nie je nič pre mňa. Síce som jej anglické vydanie párkrát obdivovala v kníhkupectve, lebo je fakt ňuňu hlavne vnútri, čo teda Slovart tentokrát nezachoval. Niečo ma k nej však ťahalo a keď mi akosi náhodou prišla, tak som sa nesťažovala a pustila sa do nej. Očakávania som síce nemala, ale bola som zvedavá. Predsa len sa sem-tam stane, že kniha prekvapí. Predsa len, ani také Mesačné kroniky ma spočiatku nelákali. 

Hlavná postava Penny, ktorej meno viem len preto, že je napísané vzadu na obale a zajtra zas nebudem vedieť ako sa volala je dievča, aké v skutočnosti nemám veľmi v láske. 
Myslím, že vám to zdôvodní toto. 
Prečo majú tínedžerky pocity úzkosti: 

1. Vždy musíte vyzerať perfektne 
2. To znemožňujú hormóny, ktoré sa rozhodli zblázniť.
3. To vedie k najbodkovejšiemu obdobiu celého vašeho života (1. bod je teda nedosiahnuteľný) 
4. Zároveň sa to prekrýva s obdobím, keď si môžete prvýkrát kúpiť čokoládu, kedykoľvek na ňu máte chuť (preto je 3. bod na tom ešte horšie) 
5. Zrazu sa všetci starajú o to, čo máte na sebe.
6. Navyše to, čo máte na sebe, musí vyzerať perfektne. 
7. Potom musíte vedieť pózovať ako modelka. 
8. Aby ste si mohli spraviť selfie v outfite zvolenom na ten deň.
9. Fotku potom musíte postnúť na sociálne siete, aby ju videli všetci vaši priatelia. 
10. Máte byť prudko atraktívne pre opačné pohlavie (a zároveň si poradiť s bodmi vyššie)
(Tento nesmierne zaujímavý zoznam sa vyskytuje hneď na začiatku, takže vám dodá tú správnu chuť na čítanie tejto knihy!) 

Máte pocit, že celá jej existencia sa odvíja od túžby byť dokonalá. Teraz neviem, či nie som dievča, či nie som tínedžerka alebo čo. Či som nejaký zvláštny druh. Každopádne, tento zoznam skvelo opisuje jej eh... osobnosť. Viac, než by som ju na dvadsať riadkov opisovala. Zhrniem to tak, že bola docela dosť blbá. 
Ostatné postavy ani veľmi nestoja za zmienku. Elliot, jej BFF bol šablónový prototyp gaya, takže ani ten to nezachránil.

,,To, čo si mi chcela povedať, má niečo spoločné s Megantrúbou a chodiacou Selfie?" 
,,Áno, ale, prosím ťa, môžeš o nich nehovoriť tak drsne, kým neskončím?"

Potom tu je samotný dej. Eh, čo??? Ak to tak teda môžem vôbec nazvať. Niečo tak hlúpe, klišoidné, naivné, stupídne a strašné som už dávno nečítala. Takto približne by to dopadlo, keby som v dvanástich napísala knihu. Čo je tiež podľa mňa vek autorky tejto knihy (keď sa už vraví, že Zoella vlastne autorkou nie je). Kniha nebola vlastne ani dobre napísaná, bolo to detinské a strašne americké ako z béčkovej americkej stredoškolskej komédie.  Neverím, že to hovorím, ale prekonalo mi to aj knihu Na vine sú hviezdy a všetci vedia, že tú fakt nemám rada. Greenove knihy sa mi nepáčia, jeho štýl mi nesedí, ale ten aspoň píše dobre. 
Toto bola síce oddychová kniha, ale úplne bez akéhokoľvek zmyslu. Keby na tom nebolo meno známej osobnosti, hoci ja som o nej pred touto knihou nikdy nepočula, tak sa snáď kniha nikdy nestane medzinárodným bestsellerom. Dosť možné je, že by ju ani nikto nevydal. Svet by o nič neprišiel. Minimálne teda ja o nervy. Nemôžem uveriť, že to bude mať ešte pokračovanie.
Nebolo to ani len roztomilé. Keby bolo, vedela by som tie chyby odpustiť. Možno nie všetky, ale niektoré určite. Keď však chcete niečo roztomilučké, prečítajte si Simona. Nie toto.
Bolo to len sladké. Keď zjete na posedenie celé balenie hroznového cukru, bude to nič oproti tejto knihe. 
Ešte aj ten preklad bol miestami celkom divný. No vážne, počuli ste niekoho povedať Si špicová?!

,,Čo povieš, pôjdeme doobeda na výlet do Lanes?"
,,Jasné," odvetil Elliot. Jednoznačne sme spriaznené duše.

Aby som nehovorila len samé negatíva (ktoré značne prebili čokoľvek, čo tu poviem), kniha mala aj svetlé stránky. V prvom rade peknú obálku. V druhom rade sa vďakabohu číta rýchlo v prípade, že neprerušujete čítanie trieskanim hlavy o stenu, či trhaním si vlasov. Prípadne sa nevenujete viac zaujímavým aktivitám ako pozeranie na bielu stenu, upratovaniu, učeniu, pozeraniu z okna autobusu/vlaku, pričom po tej ceste chodíte dennodenne a podobne. A v treťom rade som tam našla jednu vtipnú historku. Do svadobného salónu jej mamy prišiel pár, ktorého bývalý organizátor ušiel s nevestou z predchádzajúcej svadby. 
A vrámci vzdelávania, čo v tejto knihe fakt nehrozí, ale tu som teda sľúbila tie pozitíva som si konečne pustila jedno Zoellino video. Nuž, rozpráva lepšie, než nepíše. Minimálne je fakt zlatá. A keby ju stretnem, tak by som fakt nebola schopná jej povedať svoj názor na jej knihu, lebo povedať jej niečo také, keď by na mňa pozerala ako srnka...

Táto kniha si pravdepodobne nájde svoje čitateľky. Ja to odporúčam asi tak pre desať až trinásťročné nenáročné slečny, tým by sa táto kniha mohla páčiť. Inak to nebolo fakt nič pre mňa. Nuž, minimálne mám adeptku na zatiaľ najhoršiu knihu roka. 

Vaša Girl online ide offline. xxx


Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart
Vy si ju môžete objednať TU

28 komentárov:

  1. Mně se tahle kniha líbila:) Už na svém blogu jsem však upozorňovala, že pouze v angličtině, jelikož v češtině všechno své kouzlo ztratí:(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som ju v slovenčine čítala. Tiež si však myslím, že v angličtine by bola lepšia. Ale obávam sa, že nie oveľa :D

      Odstrániť
    2. Nope, nebola. Ten slovenský preklad ju dvíha ešte o pol hviezdičky vyššie, lebo chvíľami dokonca znie vtipne. Buď rada, že si ju čítala slovensky.

      Odstrániť
    3. Tak to fakt netuším, aké strašné to muselo byť :D

      Odstrániť
  2. V mnohých prípadoch s tvojimi negatívnymi kritikami nesúhlasím, ale musím uznať, že teraz máš v mnohom pravdu. Keby na nej nebolo meno Zoella, ja by som o ňu tiež nezakopla a zrejme by som jej dala menej hviezdičiek. Tým, že ale Zoellu pozerám už... hm... 5 rokov (bože to je doba) tak som bola ovplyvnená, pretože som v tom príbehu videla kus z nej. Čo ma vedieť k detailu, ona síce mechanicky knihu nenapísala, naťukal ju niekto iný, ale vo svojich vlogoch ukazuje celý proces tvorenia knihy a ukazuje aký veľký podiel na nej má aj ona. Zase ale to vedia tí, ktorí ju sledujú, čo je celkom nevýhoda. Neviem, vydávať takéto "youtuberské" diela je celkom risk, lebo som sa nestretla s mnohými ľuďmi na SVK, ktorí by ich pozerali a teda podľa mňa nebudú mať u nás ani takú predajnosť. V Anglicku sa za ňou išli ľudia potrhať práve kvôli osobe, ktorá ju vytvorila. Rovnako ako aj za Alfieho Pointlessbook, ktorá je podľa mňa pointless. Ono všetci youtuberi teraz vydávajú knihy a fakt len malá čiastka za niečo stojí, tak ale na druhej strane chápem, chcú zarobiť no a vydavateľstvá v nich vidia ľahkú vidinu zárobku, pretože meno predáva. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som ju predtým tiež nepoznala. Ani Affieho a tiež mi príde jeho kniha celkom pointless.
      A proste každý chce zarobiť, dopyt po tom bude, tak čo s tým narobím :D

      Odstrániť
    2. Presne dopyt bude. Ja som sa nad tým tiež prestala rozčuľovať a naozaj jediná kniha od youtubera na ktorej som sa nasmiala ako pán a ktorá kúpila za tie peniaze bola I hate myselfie a to je tak všetko. Jediné šťastie Zoelly a Alfieho že nešli do životopisných kníh ako ostatní :D

      Odstrániť
    3. Tú radšej ani nepoznám :D

      Odstrániť
  3. Túto knihu mám doma v angličtine a kúpila som si ju asi len z toho dôvodu, že je to konečne kniha, v ktorej sa rozoberá téma úzkostnej poruchy. Inak od nej ale neočakávam nejako veľa, no snáď sa mi bude páčiť viac ako tebe, lebo potom by som si zas určite nadávala, prečo som za to vyhadzovala peniaze a nekúpila si miesto toho niečo lepšie. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tá úzkostná porucha eh... písala na blog, že máva záchvaty paniky a po pár komentároch tam napísala, že sa cíti lepšie keď vie, že ide o záchvaty paniky... :D

      Odstrániť
    2. Fakt? :D Ja jej blog moc nesledujem, len som raz náhodne objavila video o tom, kde to popisovala a tak. :D

      Odstrániť
    3. Bolo to také divné celé :D

      Odstrániť
  4. Dlho som bola zvedavá na túto knihu, ale pravdupovediac, nikdy ma veľmi nelákala. Videla som pár Zoelliných videí a ani tie ma nejako neohromili - a jej kniha mi už pri čítaní popisu pripadala ako strašné klišé, kde je jasné, čo sa stane.
    Keď zjete na posedenie celé balenie hroznového cukru, bude to nič oproti tejto knihe :DDD Pekná recenzia :)
    Zonia's Book World

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jej videa neohromili ani mňa (no dobre, videla som dve, ale aj tak :D), hoci boli fajn a ona je fakt zlatá :D
      Ďakujem :)

      Odstrániť
  5. Jsem asi divná, ale líbí se mi, že je tvoje recenze negativní... dost dobře se čte, když někdo hází špínu na tak bestsellerovou knihu. :D Mě to dělá radost, hlavně když mě neskutečně štve, že je tak známá kvůli Zoelle. Nikdy ještě žádná kniha neměla tak velkou propagaci jako takhle... nu což, propagace účel splnila, očekávání čtenářů asi už moc ne. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež milujem negatívne recenzie. Či už ich čítam alebo píšem :D

      Odstrániť
  6. Zbožňujem tvoje negatívne recenzie! :D
    Aspoň viem, že tie knihy si nemám kupovať. Ja som Zoellu tiež nepoznala až potom som si pozrela pár jej videí a tie vo mne zanechali pocit žiarlivosti, pretože má presne takej farby oči aké by som chcela mať JA! Neférové! Ale to je jedno! :D Mne sa dokonca ani obálka nepáči a ani anotácia ma nezaujala :D A tie ukážky ma teraz už úplne odradili :D A stavím sa, žeby som dostala z nej cukrovku a prišla o všetky nervy alebo aspoň o tie čo mi zostali :D Nie, ďakujem neprosím! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja tiež! :D Aspoň nejaká výhoda zlých kníh :D
      Má nádherné oči :3

      Odstrániť
  7. No, tak kniha mě nelákala od začátku a po přečtení tvé recenze se vůbec nic nezměnilo :D Umím si představit, že by mě to fakt bavilo tak v těch deseti, pokud vůbec, teď už určitě ne. Kolik je vůbec té Zoelle? Nechce se mi to nikde hledat :D
    Fakt mi přijde škoda, že dnes každý touží vydat knihu, pak to takhle dopadá. Vlastně se ani nedivím těm, kteří se bojí dávat šanci novým autorům, když naráží na něco podobného.
    A jako nechápu, proč je teď taková móda hlavním hrdinkám přišít nějakou úzkostnou poruchu, navíc když není zachycená v plné šíři a vyzní to jako banalita, aspoň tak jsem to pochopila z tvých komentářů.
    Jinak jsem kdysi dávno četla o "špicových" klucích, bylo to myslím o nějakých puberťácích z Brna, ale i když tam teď studuju, tohle slovo jsem nikde nezaznamenala - asi nepotkávám ty správné lidi :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Asi len masochisti by po tejto recenzii zmenili názor :D
      Zhodou okolností som pozerala jej video 50 faktov o nej a mám dojem, že hovorila tak 22 alebo tak :D

      Odstrániť
  8. Tohle si nechám ujít. Tohle si rozhodně každopádně nechám ujít. Mě to teda nelákalo ani předtím, jsou věci, co fakt číst nepotřebuju, ale... Ehm, jo, kdybych neměla tolik lepších věcí ke čtení, tak si to snad přečtu jen proto, abych věděla, jak špatný to je... =D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Asi by som sa fakt pobavila na tvojich poznámkach k tejto knihe.
      Nechceš to zvážiť? :D

      Odstrániť
    2. Arvari ....ta kniha nie je ani zdaleka taka zla ako to tu tato dievcina a ostatny haters pisu...ja mam tuto knihu mam uz viac nez rok.. uz to budu skoro 2 roky... a tu knihu som precitala 100000000000000 krat a stale sa na nej zabavam a smejem... tato kniha je 9999999999 lepsia ako nejaky Harry Potter alebo Narnia....

      Odstrániť
    3. Well... gratulujem ti, k dvojročnému vlastníctvu tejto knihy. Nesmierne ma zaujal tento fakt, nakoľko originál vyšiel v novembri minulého roku a slovenská verzia na jar.

      Ale momentálne som trochu bez slov, pretože sa snažím spracovať, že si dovolíš tento brak porovnávať s Harrym či Narniou.

      Odstrániť
  9. Aké vlastne skrýva tajomstvo ten Noah ?

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Tato kniha bola uzasna a nechapem co je nanej zle... ano ta penny bola hlupa ale ta kniha bola napisana dobre a bola smiesna takze co je na nej zle ?!!! obsah ?! ano mozno ale ako sa hovori sto ludi sto chuti... nato ze je to jej prva kniha je to uzasne.. ale ty to asi nevies ocenit... no co uz nie kazdy je dokonaly ako ty vies :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím, že som celkom obsiahlo opísala v recenzii, čo všetko považujem za zlé na tejto knihe, takže nechápem tvojej opakovanej otázke.
      Drahá, ty asi nemáš načítaných veľa kníh. Sú autori, ktorý vedia napísať úžasný debut. Zoella to nie je. Hoci ona ju ani nenapísala, že.

      Odstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.