piatok 14. februára 2014

Štúdia v červenom, Pes Baskervillský (Sir Arthur Conan Doyle)

Originálny názov - The complete Sherlock Holmes (A study in scarlet, The hound of the Baskervilles)
Séria - Sherlock Holmes
Diel - prvý a piaty
Vydavateľstvo - Slovenský spisovateľ
Edícia - Retro
Rok vydania - 1981
Väzba - brožovaná
Počet strán - 266

Anotácia
Dve detektívne novely Štúdia v červenom a Pes Baskervillský sú vrcholnou ukážkou Doylovho rozprávačského umenia, zachovávajúcou všetky prvky a zásady klasického kriminálneho príbehu. V Štúdii v červenom Holmes s Watsonom hľadajú páchateľa záhadných vrážd. Novela má dve dejové línie. Prvý príbeh sa odohráva v Londýne vo fiktívnom Holmesovom byte na Baker Street. Holmesovi sa s Watsonovou pomocou podarí rozriešiť jeden z najkomplikovanejších detektívnych prípadov tých čias. Druhý príbeh sa odohráva v severoamerickom štáte Utah, jeho korene siahajú hlboko do minulosti a súvisia so vznikom mormónskeho mesta Salt Lake City.
Dej novely Pes Baskervillský je zasadený do pôsobivej, typickej atmosféry starého anglického zámku uprostred slatín. Doylov detektív Sherlock Holmes spolu s priateľom Watsonom s nasadením vlastného života riešia tajomné udalosti vrcholiace vraždou.
Obe diela patria medzi najlepšie ukážky holmesovskej ságy. Sú to klasické príbehy lásky a pomsty; niekedy naivne, ale vždy s úspechom bojujú proti zlu pomocou rozumu a logiky, vlastnosti a výdobytkov moderného človeka.

Obálka
Veľmi sa k tomu vyjadrovať nebudem, vidíte sami, že je desná :D

***

Určite ste nikto neprehliadli, že seriál zbožňujem a tak som sa chcela pustiť aj do knižnej verzie. Nemala som šajnu. nakoľko sa ňou seriál inšpiroval, ale zas tak veľa nie. Spoločnú majú len takú tú hlavnú dejovú líniu, aj to len veľmi jemne. Obe majú čosi do seba. I keď samozrejme som stále za seriál.
Ten starý štýl písania bol celkom vtipný, lebo je klasicky tak jemný a zakaždým zdvorilý. Vždy ma fascinovalo, ako sa ľudia v tej dobe vedeli pretvarovať. Každopádne je trošku rozdiel, či je taký použitý pri povedzme Pýche a predsudku, kde si vyznajú lásku, alebo pri chytaní vrahov. Maličký, nepatrný rozdiel.

Vždy som tvrdila, že Sherlock je proste génius. Zbožňujem tie jeho dedukcie, chcela by som to tiež vedieť. Ale rovnako aj on bol úplne iný ako v seriály. Tu sa veľa smial, červenal sa, bol spoločenskejší a obľúbenejší, chodil si na koncerty a tak. Ale našťastie bol stále panovačný a zbožňoval, keď vedel viac, než ostatní.
John bol stále priateľský, verný a fajn, no. Ale chcelo by to Moriartyho.


Štúdia v červenom
Toto je prvý diel ako v knihách, tak v seriály, takže logicky mám na to trošku slabosť.
Príbeh bol rozdelený na dve časti. Prvá, kde riešili zločin bola naozaj výborná, zatiaľ čo tá druhá, kde bolo ukazované, prečo vrah robil to, čo robil, čo bolo zase nudné. Minimálne také prvé tri kapitoly, potom sa to pomaličky, ale isto, rozbiehalo. Ku koncu sa to vrátilo do do toho zabehnutého deja a to bolo skvelé.


,,Vy ma veľmi zaujímate, pán Holmes. Nečakal som takú dolichocefálnu lebku a tak výrazne vyvinuté nadočnicové partie. Nenahneváte sa, ak vám prstami prejdem po parietálnom šve? Odliatok vašej lebky, pán Holmes, by bol ozdobou každého antropologického múzea, kým by nebolo možné dostať originál. Nechcem byť nepríjemný, ale túžim po vašej lebke."

Pes Baskervillský
Tu bolo pre zmenu menej Sherlocka, čo zas nebola veľmi vítaná zmena. Bolo to zaujímavé, ale páčilo sa mi to menej. A neskončilo to tak, ako som čakala, čo zase také prekvapenie nie je a s koncom som veľmi spokojná.
Vždy som nedočkavo čakala, ako Sherlock prípady vyrieši, častokrát som sa nestačila ani čudovať. On je proste... génius. Áno, to som už vravela, ale ono to inak nejde. A Doyle bol neskutočný. To, čo vytvoril... určite to nebolo jeho posledné dielo, ktoré som prečítala. Skvelá kniha s briliantnými dedukciami, geniálnou hlavnou postavou a prekvapivými závermi.

A ak seriál nesledujete, tak rozhodne odporúčam! Al odporúčam aj knihy. A film s Robertom Downeym JR. Sherlocka si proste nemôžete nezamilovať!

1 komentár:

  1. Ano je prostě génius, knihy znám déle než film a seriál, takže já jsem věrná knižnímu podání, ale i to ostatní je fajn :)

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.