sobota 21. septembra 2013

Mesto skla (Cassandra Clare)

Originálny názov - City of glass
Séria - Nástroje smrteľníkov
Diel - tretí
Vydavateľstvo - Slovart
Rok vydania - 2013
Väzba - pevná
Počet strán - 488

Anotácia
Jocelynin život je naďalej v ohrození. Clary ju chce zachrániť, a tak musí navštíviť Mesto skla, domov všetkých Tieňolovcov, aj napriek tomu, že vstupom do mesta porušuje všetky zákony. Až na mieste sa dozvedá, že Jace ju tam vôbec nechce a jej najlepší kamarát Simon skončil vo väzení. Tieňolovci totiž nedôverujú upírovi, ktorému neškodia slnečné lúče.
Valentine zoskupuje svoju armádu démonov, s ktorou chce zničiť všetkých Tieňolovcov. V zmätku prichádzajúcej vojny sa musia Tieňolovci rozhodnúť, či budú bojovať po boku s upírmi, vlkolakmi a ostatnými Dolnosveťanmi, alebo proti nim. Jace si postupne uvedomuje, čo všetko je ochotný riskovať pre Clary, ktorá musí sústrediť svoju nové schopnosti, aby ochránila Mesto skla - ale za akú cenu?
Láska je jedným zo smrteľných hriechov a tiene minulosti sa načahujú za Clary a Jaceom, ktorí sa musia postaviť Valentinovi.

Obálka
Obálka sa od zvyšných dvoch líši iba farbou. Ale je celkom príjemná, nič silené.

Postavy
Clary sa tu už po dvojke správala rozumnejšie, čo ma veľmi milo prekvapilo. Mala nejaký cieľ a šla si za ním. Bez nejakého toho otravného fňukania, ktorým sa vyznačujú viaceré hrdinky.
Simona mi poväčšine bolo ľúto a tak, ako Jace a Clary majú nejaké tie výnimočné schopnosti, tak on má schopnosť namočiť sa do každého prúseru, do ktorého sa nejakým spôsobom namočiť dá. On si proste chudák vždy všetko odpyká. Bolo to tak už aj v dvojke... V podstate odvtedy, čo sa stal tým upírom. Vôbec sa ale ako upír nesprával. Viete v čom tkvie jeho problém? Je až priveľmi dobrý. Občas by aj mohol byť trocha pomstychtivý, krutý a zlý. Preboha, veď je upír!
Na Jaceovi mi vadilo, že až priveľmi ochraňoval Clary, nehovoril jej pravdu a to všetko len pre to, že chcel to mať pod kontrolou on a ju chcel za každú cenu udržať v bezpečí. Čo je strašne zlaté, že ju neskutočne miluje a nechce, aby sa jej čosi stalo, ale zas to nemusí preháňať. Ale aj tak ho úplne zbožňujem a tie jeho hlášky mi budú chýbať. ,,Čakáš na nejakú špeciálnu príležitosť, aby si ma zabil? Blížia sa Vianoce." On proste svoju osobnosť nestrácal v nijakej situácii.
Alec tu bol iný. Bol ako dieťa, ktorému zveríte do rúk zodpovednosť, ono sa tvári náramne dôležito, ale v skutočnosti samo nevie, čo má robiť. Niežeby sa mu to dalo vyčítať, Alec je proste... Alec.
Luke je sympaťák. Doteraz mi bol tak viac menej ľahostajný, ale tu som si ho obľúbila.
Doteraz som mala Valentina napriek všetkému relatívne rada. Tu som však pochopila (áno, naozaj mi to trvalo dosť dlho), že je vážne hnusný, zlý a krutý. A fakt šialený. Proste to nemal v hlave v poriadku. Ale. Je to otec jednej z mojich obľúbených postáv a tá nemôže mať za otca niekoho tak strašného a preto mi bol napriek všetkému stále celkom sympatický. No, ja sa tuším nikdy nepoučím. Ale koniec-koncov... Čo chcel? Len zmeniť Dohodu, niekoľko pravidiel, ktoré stanovila vláda. Sesia tiež nie je tým najlepším čo môže byť, inkvizítori boli toho (ne)živým príkladom. Byť tieňolovkyňou, tak sa asi od oboch dištancujem, lebo ani jedno nebola nijaká výhra.
Potom tu bola istá osoba. Budem ju volať X, lebo inak by aj to bol veľký spojler. A keďže vám neprezradím ani pohlavie, budem ju tu mať ďalej v ženskom rode podľa slova osoba. Ale verte mi, že keď sa do knihy pustíte, rýchlo pochopíte, o kom je reč. Odkedy sa tam objavila, neverila som jej ani nos medzi očami. Nieto ešte to, ako sa prezentovala. Ak mal niekto zradiť, tak to proste musela byť ona. A potom, keď sa ešte zistilo že je ... Tak ma to veľmi neprekvapilo. Lebo jeden dôležitý spojler som vedela odzačiatku a vďaka tomu som si prispôsobovala všetky moje teórie jemu. A vo väčšine prípadov mi vyšli.
Každopádne, nenávidela som ju. Či viac ako Imogen? To asi nie, hoci aj o nej sme sa čosi dozvedeli, čo ju v mojich očiach trochu pozdvihlo z toho dna. Lenže narozdiel od nej, sa táto osoba už taká narodila a nemohla za to, aká je. Spravil jej to Valentine. Niežeby to patrične nevyužívala. Ale na jej mieste by som asi bola rovnaká. Definitívne tu mám tri najobľúbenejšie postavy. Samozrejme toho Jacea, ktorý sa síce občas choval ako totálny magor, ale na druhej strane, kto sa tak občas nechová (okrem mňa)? Magnusa, ktorý bol neskutočne skvelý a určite by si zaslúžil viac priestoru. Niežeby ho tam bolo úplne málo, ale povedzme si otvorene - mohlo byť aj viac. No a samozrejme Aleca. Ten bol na lovca démonov akýsi plachý a nevedel sa rozhodnúť čo ku komu vlastne cíti, ale aj tak bol strašne zlatý.

Môj názor
Kniha bola pre mňa emočne veľmi náročná, strašne frustrujúca. Ono vážne nikto nevedel, čo vlastne chce. V istých častiach som mala chuť tresnúť tou knihou postavám po ich (občas) sprostých hlavách (ešteže je taká hrubá), aby sa umúdrili. Alebo aspoň sebe, aby ma z toho úplne neporazilo. Viete, aké nervy som pritom mala? Proste mne sa málokedy stane, že by som musela čítanie prerušiť, aby som sa upokojila, ale tu sa mi to stalo a nie raz. Všetky tie postavy síce môžu byť úžasnými lovcami démonov, alebo nadprirodzenými bytosťami, ale o ľudských citoch nemali ani šajnu. Ja mám čo rozprávať... Dosť ma to štvalo, ale paradoxne to ešte zlepšovalo môj dojem z knihy. Nemá to logiku, čo?
Tento príbeh a vôbec, celá séria vás do seba vtiahnú, ani nebudete vedieť ako. Proste len otáčate stránky a skôr než si to stihnete uvedomiť, ste na konci. Aj táto kniha bola plná akcie - od prvých strán sa neustále niečo dialo, nemáte ani čas sa nudiť. Taktiež tu bolo kopu prekvapivých zvratov. Áno, to som písala aj pri predchádzajúcich dieloch, ale keď to inak nejde? Ja som si najprv povedala, že určite to skončí happyendom, stane sa tam to a to... A ono sa to stalo. Síce sa mi všetky body vyplnili, ale v živote by ma nenapadlo, ako sa to stane. No, myslela som si, že po predchádzajúcich dvoch dieloch už viem, na čom som a už ma nemôže nič prekvapiť... Okej, kopu vecí som predvídala, ale aj tak... Toto už asi nikdy nepoviem :D Pretože jedna vec, ktorá sa tu stala ma úplne šokovala, nikdy by ma to nenapadlo (a už sme pri tom zas, klaniam sa autorke), vravela som si. že to proste nemôže byť pravda. Ale ani na sekundu som neverila tomu, že sa to nejako nezvráti, že sa nestane nejaký ten zázrak. Lebo takých tu už bolo plno, tak prečo by nemohol byť ďalší? Cassandra zase nesklamala. No, ten koniec bol naozaj skvelý... happyend. Občas proste musia byť. Celá séria bola krásne ukončená, príbeh uzavretý a už nebolo treba ďalšie diely. Ale keďže už sú, tak sa na ne neskutočne teším... Už nech je február! Na sériu budem mať veľmi pekné spomienky a teším sa na doplňujúcu trilógiu a Pekelné stroje.
Všetko, úplne všetko v tejto sérii malo dokonalý súvis, skvele to sedelo, nič tam nebolo len tak náhodou. A nedalo sa od toho odlepiť.
A ku koncu len vážne dúfam, že sa filmoví tvorci umúdria a túto sériu dokončia. Veď tvorci najviac pokazia vždy výberom hercov a tuto nepokazili nič. A ja naozaj by som okrem úžasného príbehu chcela vidieť aj Alicante a celkovo Idris na striebornom plátne. Musí tam byť pekne.

A ja nemôžem inak, ako dať knihe zaslúžených 5 hviezdičiek, hoci mojou favoritkou ostáva dvojka ;)


Za knihu veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Vy si ju môžete kúpiť TU.

Kam ďalej?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem vám za každý komentár :)

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.